Publicerade artiklar, post 152
Sökväg till denna sida: / artikelregister__152
Pusha denna artikel
Skriv ut

Kan företag tjäna pengar på att sökmotoroptimera hemsidan?

[Publicerad: 2010-11-09 08:29:00]

Vi gör en beräkning på om det lönar sig att sökmotoroptimera företagets hemsida.


Förutsättningar:
Vi utför denna beräkning på ett fiktivt företag som säljer diskbänkar. Beräkningen utförs i flera steg där vi behöver en del information om hur besökarna på webbplatsen interagerar med företaget.

  1. Sökningar
    Först måste vi ta reda på hur många sökningar som görs på just ordet diskbänkar, det gör vi med hjälp av googles keyword tool. Vid en kontroll får vi fram att det är ca 4.000 sökningar/månad på ordet diskbänkar.

  2. Klickfördelning
    Fakta: Så här klickar besökare i sökmotorernas resultatlista:
    #1: Antal klick 42.3%
    #2: Antal klick 11.92%
    #3: Antal klick 8.44%
    #4: Antal klick 6.03%
    #5: Antal klick 4.86%
    #6: Antal klick 3.99%
    #7: Antal klick 3.37%
    #8: Antal klick 2.98%
    #9: Antal klick 2.83%
    #10: Antal klick 2.79%
    #11 som är det första resultatet på sidan 2 får endast 0.66% av alla klick.

  3. Konverteringsgrad
    Ett genomsnitt på hur många av besökarna på hemsidan som önskar mer information om produkten eller tjänsten. Det behövs egentligen statistik* för kunna veta detta exakt men ett riktvärde är att 3% och uppåt önskar mer information. Detta är naturligtvis beroende av vilken branch man är verksam inom. I vår beräkning kommer vi att använda just 3% för att inte göra en "glädjekalkyl". Oftast är den verkliga konverteringsgraden högre.

    * För att få fram en exakt siffra för varje unik webbplats så krävs att man har statistik på antal besökare och hur många förfrågningar som görs från webbplatsen.

  4. Genomförda köp/kontakt
    Alla kontakter ger inte en försäljning och här behövs egentligen lite statistik på hur det ser ut för just er webbplats. Vi gör denna beräkning på att 50% av kontakterna slutligen leder till en försäljning.

  5. Försäljningsvärde (vinstmarginal)
    Den genomsnittliga intäkten på genomförda köp/ordrar.


Beräkning av intäkt för nyckelordet diskbänkar

Vi gör nu 3 olika beräkningar beroende på hemsidans placering hos sökmotorn vid en sökning på diskbänkar.

  1. Ex. 1, vi antar att hemsidan ligger på plats 11.

    Antal besökare: 4.000 sökningar/månad * 0.66% som klickar på plats 11 ger: 26,4 besökare.
    Konverteringsgrad: 26,4 besökare * 3% (konverteringsgrad) ger 0,792 kontakter.
    Genomförda köp: 0,792 * 50% (kontakter som leder till köp) ger 0,396 köp.
    Intäkt:
    0,396 st köp * 3.000 kr (vinstmarginal) ger en genomsnittlig intäkt på 1.188 kr/månad

  2. Ex. 2, vi antar att hemsidan ligger på plats 5.

    Antal besökare: 4.000 sökningar/månad * 4,86% som klickar på plats 5 ger: 194,4 besökare.
    Konverteringsgrad: 194,4 besökare * 3% (konverteringsgrad) ger 5,832 genomförda köp/månad.
    Genomförda köp: 5,832 * 50% (kontakter som leder till köp)
    Intäkt: 2,916 st köp * 3.000 kr (vinstmarginal) ger en genomsnittlig intäkt på 8.748 kr/månad

  3. Ex. 3, vi antar att hemsidan ligger på plats 1.

    Antal besökare: 4.000 sökningar/månad * 42,3% som klickar på plats 1 ger: 1692 st besökare.
    Konverteringsgrad: 1692 besökare * 3% (konverteringsgrad) ger 50,76 genomförda köp/månad.
    Genomförda köp: 50,76 * 50% (kontakter som leder till köp)
    Intäkt: 25,38 st köp * 3.000 kr (vinstmarginal) ger en genomsnittlig intäkt på 76.140 kr/månad


Sammanfattning


Som vi kan se i beräkningarna ovan finns det en stor ekonomisk fördel för det företag som har en sökmotoroptimerad hemsida och placerar sig bra hos sökmotorerna. Vi kan se att på årsbasis så finns det utrymme att lägga många tusen kr på sökmotoroptimering och ändå tjäna tillbaka dom på endast ett år. Skillnaden mellan placering 11 och placering 5 är 7.560 kr/månad vilket ger hela 90.700 kr/år.

Beroende på konkurrens så är det dock mer eller mindre svårt att nå topp placeringarna. Det kan visa sig att man efter en analys inte tror det är möjligt att nå placering 1 och kanske får nöja sig med en topp 5 placering eller lägre. Om så är fallet finns möjligheten att optimera för mindre konkurrensutsatta nyckelord och på så sätt driva fler besökare till hemsidan.

Vi erbjuder gratis rådgivning, kontakta oss om ni vill veta mer om sökmotoroptimering.


Skriv in ditt telefonnummer eller
e-post adress så tar vi kontakt
med dig så snart vi hinner!

Tel:
E-post:
Namn: 
Sajtus AB
Kupolen 63
781 70 Borlänge
Dalarna - Sweden
Tele: 0243-793959
Web: www.sajtus.se
E-post: info@sajtus.se
Org.nr: 556563-5181
Hitta oss på facebook
SajtKarta
Publiceringsverktyg, CMS © SajtTool v9.net